Agenţia Naţională Antidrog, în parteneriat cu Asociaţia Carusel, a implementat, în perioada estivală, campania „FĂRĂ RISCURI ÎN PLUS – safe parties!” – a 8-a campanie estivală iniţiată pe Litoralul Mării Negre şi cea de a 5-a campanie de reducere a riscurilor asociate consumului de droguri în Vama Veche. „FĂRĂ RISCURI ÎN PLUS – safe parties!” reprezintă o campanie de prevenire şi de reducere a riscurilor asociate consumului de droguri, fiind adaptată dinamicii categoriei de vârstă adresabile, respectiv adolescenţi şi tineri, în special celor care au comportamente la risc sau care deja au iniţiat consumul. În acest an, campania s-a implementat în 3 etape:Etapa 1. Campania a debutat la data de 1 mai 2014, la Vama Veche, având o durată de 5 zile. Etapa 2. Campania a continuat în perioada de vârf a sezonului estival, 17 iulie – 3 august 2014, locaţia fiind tot Vama Veche, staţiune în care au fost implementate cu succes în anii trecuţi astfel de campanii. Etapa 3. Ca element de noutate, în acest an, campania s-a extins şi în zona organizării de evenimente adresate adolescenţilor şi tinerilor, respectiv concertele de muzică electronică şi rock, devenite deja tradiţionale în perioada de vară (festivalurile Summer Well, Artmania şi Rockstadt Extreme).Necesitatea realizării campaniei a fost fundamentată din punctul de vedere al prevalenţei consumului de droguri la nivel naţional şi al studiilor referitoare la comportamentele vizând HIV şi hepatitele virale de tip B şi C în rândul consumatorilor de droguri injectabile. Vama Veche este cunoscută pentru atmosfera sa, care atrage un număr mare de tineri, creându-se astfel condiţiile unui consum riscant de droguri. Obiectivul general al campaniei l-a reprezentat creşterea nivelului de informare şi educare privind riscurile asociate consumului de droguri şi serviciile existente la nivel naţional pentru consumatorii de droguri, în rândul adolescenţilor şi tinerilor cu comportamente la risc.Ca şi obiective specifice, „FĂRĂ RISCURI ÎN PLUS – safe parties! a vizat:1. Prevenirea şi reducerea riscurilor asociate consumului de droguri în rândul adolescenţilor şi tinerilor aflaţi pe litoral, atât la începutul, cât şi în timpul perioadei estivale;2. Prevenirea şi reducerea riscurilor asociate consumului de droguri în rândul adolescenţilor şi tinerilor care participă la principalele festivaluri muzicale organizate la nivel naţional;3. Promovarea serviciilor pentru tratamentul dependenţei de droguri;4. Promovarea conceptului de reducere a riscurilor asociate consumului de droguri, ca abordare de sănătate publică şi de destigmatizare a consumatorilor de droguri.Beneficiarii au fost aproximativ 10.000 de tineri aflaţi în Vama Veche pe durata campaniei şi aproximativ 30.000 de tineri participanţi la festivalurile de muzică electronică şi folk.În ceea ce priveşte activităţile campaniei, în toate etapele, echipele de implementare au amplasat un cort ca punct fix de lucru de la care s-a plecat pe teren (plajă, terase, spaţiile de desfăşurare a concertelor) pentru a împărţi pliante şi a discuta cu tinerii despre riscurile asociate consumului de droguri. Membrii echipei au fost specialişti cu experienţă în lucrul cu consumatorii de droguri – psihologi, asistenţi sociali, medici şi jurişti -, care au asigurat, pe lângă acţiuni de informare şi discuţii libere de la egal la egal, consilieri psihologice, sociale şi juridice. Campania a inclus şi o componentă de servicii pentru consumatorii de droguri injectabile: informare despre injectarea corectă, riscuri asociate injectării, schimb de seringi, distribuire de prezervative.Pentru asigurarea confidenţialităţii, distribuţia şi/sau schimbul de seringi s-a realizat în interiorul cortului.În cadrul primei etape a campaniei, derulate în perioada 30 aprilie – 5 mai 2014, au fost realizate următoarele activităţi:• Prevenirea şi reducerea riscurilor asociate consumului de droguri în rândul a 2.047 adolescenţi şi tineri aflaţi pe litoral, la începutul perioadei estivale prin distribuirea de materiale informative şi de protecţie împotriva riscurilor asociate consumului de droguri;• Promovarea serviciilor pentru tratamentul dependenţei de droguri pentru 57 adolescenţi şi tineri consumatori de droguri, care s-au adresat direct echipei de implementare;• Promovarea conceptului de reducere a riscurilor asociate consumului de droguri, ca abordare de sănătate publică şi de destigmatizare a consumatorilor de droguri către 15 reprezentanţii autorităţilor locale şi 30 dezvoltatori din Vama Veche prin distribuirea unui număr de 15 mape de prezentare a campaniei şi 30 afişe.În etapa a 2-a, campania a continuat în perioada de vârf a sezonului estival, respectiv 17 iulie – 3 august 2014, locaţia fiind tot Vama Veche, prin activităţi desfaşurate conform obiectivelor campaniei „FĂRĂ RISCURI ÎN PLUS – safe parties 2014! ”, după cum urmează: • Pentru prevenirea şi reducerea riscurilor asociate consumului de droguri în perioada 17 iulie – 3 august, au beneficiat de sesiuni informative generale, un număr de 3640 tineri, prin distribuirea de 3750 materiale informative şi de protecţie împotriva riscurilor asociate consumului de droguri;• Prevenirea şi reducerea riscurilor asociate consumului de droguri în rândul a 4200 adolescenţi şi tineri care au participat la 2 evenimente, prin distribuirea unui numar de 700 materiale informative şi materiale de protecţie;• Promovarea serviciilor de tratament a dependenţei de droguri pentru 66 de persoane prin activităţile de consiliere psihologică a 66 de persoane respectiv, consiliere socială a unui număr de 41 persoane;• Promovarea conceptului de reducere a riscurilor asociate consumului de droguri, ca abordare de sănătate publică şi de destigmatizare a consumatorilor de droguri prin oferirea de informaţii privind conceptul de riscurilor asociate consumului de droguri pentru 3750 persoane – populaţie generală aflată la Vama Veche în perioada 17 iulie – 3 august 2014.Etapa 3. În acest an, campania s-a extins şi în zona organizării de evenimente adresate adolescenţilor şi tinerilor, respectiv concertele de muzică electronică şi rock, devenite deja tradiţionale în perioada de vară, respectiv: „Bestfest” – Summer-camp la Mogoşoaia, în perioada 31 iulie – 2 august 2014, cu o durată de 3 zile, Festivalul „Artmania” de la Sibiu, în perioada 4 – 10 august, cu o durată de 7 zile şi Festivalul „Rockstadt Extreme” de la Râşnov, în perioada 14 -16 august 2014, cu o durată de 3 zile. A.N.A. – Compartimentul de Relaţii Publice
A.N.A./Rezultatele campaniei de reducere a riscurilor asociate consumului de droguri
Alte articole: