Participarea ministrului Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, la DC News TV

Moderator: Bogdan Chiriac

Invitat în studio: Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne

Moderator: În studioul nostru, viceprim-ministrul Guvernului României, ministrul de Interne, domnul Cătălin Predoiu. Bună ziua, domnule viceprim-ministru, bine ați revenit la DC News.

Intrăm direct în subiect, avem multe lucruri de discutat astăzi. Fac doar o paranteză la începutul emisiunii. Dacă PNL iese de la guvernare, spunem adio Schengen terestru! Sunteți singurul cu care în acest moment Uniunea Europeană are dialog în acest domeniu. Închid această paranteză.

Cătălin Predoiu: Lăsați-o un pic deschisă, pentru că vă contrazic pe ambele linii!

Moderator: Deci, până la dumneavoastră nu s-a întâmplat nici MCV-ul, nu s-a întâmplat nimic nici în Schengen. Deci, dacă iese PNL de la guvernare și dumneavoastră, că sunteți PNL-ist, ieșiți de la guvernare, în momentul ăsta se compromite orice demers pe Schengen terestru.

Cătălin Predoiu: Cu toată prietenia sau cum ziceți dumneavoastră, părerea dumneavoastră nu numai că mă stingherește, dar nu e nici corectă. România e o țară credibilă în lume, să știți, și credibilă pentru că oficialii români sunt credibili. Toți!

Doi la mână, pentru Schengen muncesc mai multe instituții, interne, externe, guvern, președinție, fiecare pe zona lui de competență. Lucrăm și cu serviciile de informații când avem nevoie de informații în plus, le solicităm ca beneficiar legal. Este o echipă care lucrează permanent. Lucrează de ani de zile. Fiecare și-a exercitat atribuțiile, le continuăm, muncim, avem contacte. E un dosar care, în liniște și fără multă publicitate, este abordat intensiv de toate aceste instituții pe care le-am numit. Aceste instituții ale statului român care lucrează în Schengen sunt credibile, de asta s-a și făcut pasul de anul trecut.

Moderator: Da, s-a făcut după ce aveați credibilitatea dobândită la Justiție, la Ministerul Justiției. Și acolo în echipă, și acolo cu MCV-ul tot tete-a-tete, și cu Air Schengen tot tête-à-tête, asta e situația, dar, mă rog, nu mă aștept din partea dumneavoastră să spuneți altceva, e political correctness. Eu fac această paranteză, pentru că dacă dacă se retrage PNL-ul și ieșiți dumneavoastră de la guvernare și vor fi alți miniștri, ziceți că șansele pentru Schengen rămân neatinse?

Cătălin Predoiu: Nu știu. Ipoteza asta, pentru mine e surprinzătoare, pe care o evocați. Pe de altă parte, responsabilitățile mele țin de minister și mă limitez să comentez acest lucru legat de minister. Sunt convins că, indiferent cine va reprezenta statul român într-o funcție sau alta pe dosarul Schengen, o să-și facă datoria. Obiectivul e mult prea important și să știți că progresele acumulate în teren sunt la rândul lor importante și vor conta în această economie.

Moderator: Ne-a explicat domnul secretar de stat Cătălin Necula. Ieri au fost lucruri foarte importante, de Viza Waiver, de Schengen, de ce s-a întâmplat după Schengen.

Cătălin Predoiu: S-a muncit foarte mult în teren. Ca să punem în aplicare decizia de anul trecut nu a fost doar politic, a avut și o parte tehnică.

Moderator: Factorul politic are în spate echipe complexe de oameni pe care le tot evocați.

Cătălin Predoiu: Și rolul nostru e să le asamblăm, să le punem la treabă.

Moderator: Ăsta-i rolul, dar eu mă îndoiesc că până la urmă, cu Schengen terestru se poate intra și peste 10 ani, că doar cu Schengen avem o întârziere mică, de doar 13 ani.

Cătălin Predoiu: Progresele înregistrate pe teren, în combaterea migrației ilegale, aplicarea metodelor, codurilor și sistemelor Schengen, sunt la vârf în Europa, adică barometrul Schengen publicat de Comisia Europeană arată clar că România stăpânește perfect toate instrumentele Schengen, codurile Schengen, protejează frontiera. Cum a spus comisarul european pentru Afaceri Interne, România este chiar mai bine pregătită decât multe state din interiorul spațiului Schengen terestru să aplice codurile, metodele, aplicațiile și sistemele Schengen terestre.

Mdoerator: Singura problemă pe care România o are în acest moment este decizia politică.

Cătălin Predoiu: Și mai mult decât atât! Intrarea României în Schengen ar crește gradul de siguranță în Europa. E ca la fotbal, ca și când ai pe margine un jucător foarte bine pregătit, care introdus în teren poate să marcheze două-trei goluri. Noi putem să aducem siguranță în Schengen. România aduce siguranță Schengen, aduce siguranță și Ungariei și Austriei și Franței și Germaniei. Lucrurile acestea le recunosc și dânșii, le recunoaște și Comisia Europeană, dar Da!, decizia este politică, va fi o decizie politică.

Orice decizie de genul acesta este politică. Datoria noastră este însă să o facem posibilă, nu numai să nu dăm niciun argument contra ei, ci să dăm toate argumentele pentru. Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul de Externe, celelalte instituții, Guvern, Președinția României, serviciile de informații, au construit un dosar solid pentru Schengen, am dat și dăm în continuare toate argumentele pentru o decizie politică pozitivă. Însă, Da!, decizia aceasta va fi politică, așa cum am spus și mă repet.

Moderator: Și este treaba politicienilor să rezolve această problemă strict politică, fiindcă partea tehnică înțelegem că este atestată deja.

Cătălin Predoiu: E și recunoscută deschis de toată lumea. Nu pune nimeni la îndoială lucrul acesta.

Moderator: Cum ar fi Europa mai sigură dacă România ar intra în spațiul Schengen?

Cătălin Predoiu: În primul rând, noi aplicăm codurile Schengen, sistemele Schengen la nivel de vârf. Controlăm, facem, emitem procesul de vize Schengen, fără greșeală, facem protecție la frontieră, controlam migrația ilegală. Migrația noastră a scăzut, termen de 12 luni, 70%. Practic, noi nu avem migrație ilegală.

Moderator: Cum?

Cătălin Predoiu: Am făcut proiecte de colaborare și proiecte-pilot cu toți vecinii, inclusiv unul cu Austria, care nu e vecin direct, prin intermediul Comisiei Europene. Facem patrule mixte, facem analize de risc, împărțim informații.

Moderator: Acum, pe frontierele României sunt patrule mixte?

Cătălin Predoiu: Da. De exemplu cu Serbia facem, e cheia succesului cu Serbia. În urmă cu doi-trei ani de zile, migrația pe frontiera cu Serbia era îngrijorătoare și era unul dintre semnele de întrebare pe dosarul Schengen. Nu mai există semnul ăsta de întrebare.

Moderator: Faceți patrule romane și sârbe?

Cătălin Predoiu: Facem patrule, avem centre, puncte de contact, puncte în care schimbăm informații, serviciile noastre, ale Poliției de Frontieră vorbesc schimbă informații pe zona de migranți, colaborăm la nivel politic interministerial foarte bine. Avem echipe mixte de poliție judiciară, combatem și crima transfrontalieră, adică e vorba de un complex de măsuri care sunt puse în aplicare, nu doar că am mai dus doi polițiști de frontieră, acolo, pe graniță.

De altfel, protecția e mai degrabă tehnologică decât fizică. Adică lucrăm cu scanere, cu radare, cu drone, cu instrumente de monitorizare de tip night-vision. Acum e o plasă de siguranță care folosește și Europei.

Moderator: Și granița cu Ucraina, pe asta cum o securizați?

Cătălin Predoiu: Foarte bine lucrăm și cu ucrainenii, ca dovadă că nu avem probleme nici pe trafic de arme, nici pe trafic de oameni, deci pe crimă transfrontalieră. Deci, România este, din punct de vedere al migrației legale, la momentul la care vorbim.

Moderator: Este foarte scăzută.

Cătălin Predoiu: Hai să nu zic că cea mai sigură țară din Europa, dar e una dintre cele mai sigure.

Moderator: E una dintre cele mai sigure. Doamne ajută!

Cătălin Predoiu: Și ar ajuta spațiului Schengen.

Moderator: Și sper că toată această experiență să nu se risipească aberant. Să sperăm că ea continuă și după 1 ianuarie 2025.

Cătălin Predoiu: Și să știți că, în materie de legislație, am adus noutăți în privința azilului, din care s-au inspirat și alte state. Suntem întrebați cum lucrăm aia, cum lucrăm cealaltă. Adică nu e vorba, nu mai suntem în postura… ăsta e un paradox, să știți, nu suntem în postura unei țări care este monitorizată, evaluată… Suntem întrebați cum ați făcut aia, dar cum ați reușit acolo? Dar procedura asta de azil, de exemplu și de returnare, cum o faceți dumneavoastră?

 Moderator: Dar cine vă întreabă? Țări care sunt și ele în prima linie, Grecia, Italia?

Cătălin Predoiu: În cadrul JAI, acolo, discutăm între noi, deci suntem, nu zic formatori de opinie, dar suntem furnizori de siguranță și de expertiză în spațiul Schengen, suntem activi, suntem țară Schengen, de altfel, doar cu două frontiere, e adevărat, dar suntem perfect pregătiți pentru cea de a treia frontieră și toată lumea știe lucrul ăsta, inclusiv la nivel politic. Dar la nivel politic situația e mai complicată decât anul trecut.

Moderator: E un subiect de mare importanță, să știți, și aceste zvonuri îngrijorătoare cu ieșirea PNL de la guvernare, pe care dumneavoastră nu le confirmați…

Cătălin Predoiu: Nu comentez zvonuri. Hai să lucrăm profesionist.

Moderator: Nu comentați, corect. Sunteți ministrul de Interne și nu puteți comenta zvonuri

Am înțeles, așteptăm noi, presa, suntem niște cârcotași, dar asta e treaba noastră de presă, deci o eventuală ieșire a PNL-ului de la guvernare ar risipi o mare parte din aceste eforturi.

Cătălin Predoiu: Eu vorbeam de condițiile mai dificile din punct de vedere politic anul acesta. Adică e un paradox, anul trecut, înainte de Air Schengen, hai să spunem, contextul era mai calm, propice oarecum pentru o negociere, pentru o decizie.

Pe de altă parte, poziția noastră era mai slabă decât cea pe care o avem astăzi, pentru că nu eram membri în spațiul Schengen deloc, cu nici o frontieră. S-a făcut un pas, s-a reușit, anul acesta e o situație puțin diferită, în sensul că noi suntem mai bine poziționați. Pe de o parte, în teren, acele progrese despre care tocmai am vorbit au continuat.

Deci, colegii noștri au putut să vadă că nu e o întâmplare că într-un an, doi, creștem performanțele. Creștem investițiile, am alocat mulți bani, am alocat posturi, dar ne-am întărit sub toate aspectele și aceasta s-a văzut progresiv și faptul că e o politică în spate.

Și după aceea mesajele care au fost date la nivel ministerial, nivel de ministru. Am spus: Domnule, în spate e o decizie politică, e o voință politică! Alocăm bani, alocăm fonduri, pentru noi migrația este importantă, nu doar din perspectiva Schengen, ci pentru că vrem să ne protejăm țara și vrem ca cetățenii români să trăiască într-o țară sigură din punct de vedere al migrației ilegale. Eu nu vreau să avem un fenomen scăpat de sub control în România, în privința asta, Și este datoria mea și pe care trebuie să mi-o îndeplinesc înainte de Schengen, înainte de orice.

Doi la mână, cum să spun, faptul că suntem membrii Schengen ne dă, hai să spunem, un statut cvasi-egal cu ceilalți. Ne lipsește o frontieră, da, dar totuși vorbim de la țară membru Schengen la țara membru Schengen. E altceva!

Asta în ceea ce privește poziția noastră, că e mai întărită. Pe de altă parte, însă contextul este mai dificil, pentru că au fost recent alegeri în Olanda, avem guvern nou, au fost alegeri în Franța, avem guvern nou, miniștri noi. Au fost alegeri la nivel european, avem comisari noi și comisar nou, pe care sper să-l întâlnesc cât de repede. Și nu doar sper, lucrez în direcția asta!

Vom avea alegeri în Austria, vom avea un guvern nou. Deci contextul politic intern în anumite țări membre s-a complicat. Deci guverne noi, trebuie să vezi ce poziție au!

Moderator: Trebuie să o iei de la zero cu lămurirea politicului.

Cătălin Predoiu: Asta e viața, o luăm și de la minus dacă e nevoie, dar o luăm, o luăm cu argumente, poziția noastră fiind mai puternică. Contextul regional este, de asemenea, mult mai complicat. Nu intrăm în detalii, e altă emisiune pentru asta, probabil.

Deci, e ca și când, dacă îmi permiteți o paralelă mai colocvială așa, ca o cursă de Formula 1 în care, anul trecut plecam de pe grilă, nu știu, de pe poziția șapte, opt, zece, undeva la coadă, dar circuitul era curat, era asfaltat, era totul în regulă. Totul a fost să ne descurcăm, să ajungem în față, să trecem linia de sosire. Anul acesta suntem în această cursă pentru Schengen în poll-position, numai că terenul e puțin accidentat.

Moderator: O să mai discutăm despre Schengen. Sunt convins că ar fi un boost pentru economia României, grav lovită în acest moment de noile creșteri de taxe și impozite. Spuneți-mi, România este o țară mai nesigură? Vine un individ și dă foc Parlamentului României, în Spitalul Pantelimon intră un clan interlop și face praf jumătate din spital. Ce se întâmplă cu România, domnule ministru?

Cătălin Predoiu: Sunt cel puțin două aspecte de discutat aici. Unul este fenomenul în sine pe care l-ați evocat.

Moderator: Suntem mai violenți?

Cătălin Predoiu: Exemplificând prin cele două cazuri.

Moderator: Două cazuri recente.

Cătălin Predoiu: De exemplu de aseară, de la Iași şi de acum două zile, incendierea de la Brașov.

Moderator: Incendierea mașinii de la Brașov.

Cătălin Predoiu: Bun. Ăsta este un aspect, al doilea e partea de intervenție a Ministerului Afacerilor Interne a Poliției Române, discutăm și despre asta.

Dar, legat de întrebarea, dacă România e țară violentă, e o țară sigură sau nu, eu aș pleca de la cifre, dacă îmi permiteți să vă dau câteva, două-trei cifre. Uitați anul trecut, noi am avut o infracțiune sesizată de 373.091 infracțiuni, deci hai să spunem rotund aproape 400.000 de infracțiuni, aproape. Din ele infracțiunile…

Moderator: La nivelul României.

Cătălin Predoiu: Da, grave, comise cu violență, da, sunt sub 0,1 %, sub 0,1 %!

Moderator: Adică 400.

Cătălin Predoiu: 217 infracțiuni.

Moderator: Deci de nivelul sutelor.

Cătălin Predoiu: Vorbim de infracțiunile grave cu violență, 217 infracțiuni. Infracțiunile de omor au scăzut față de anul trecut, cu 6,1 %, tâlhăriile cu 19,2 %, deci infracțiunile cu violență au scăzut și statistic, da, se demonstrează că nivelul de violență a scăzut.

Moderator: Și atunci ce se întâmplă? E mediatizarea?

Cătălin Predoiu: Infracțiunea stradală reprezintă doar 12,5 % din infracțiunile sesizate, deci strada la fel a devenit mai sigură. Cifrele o spun, nu spun eu da? Iar din infracțiunile din mediul stradal, cele cu tâlhărie, deci tâlhăriile pe stradă au scăzut cu 23,8 %. Deci, dacă ne uităm la cifre, n-avem cum logic trage altă concluzie decât că a scăzut această infracționalitate cu violență. Vă spun și unde a crescut, poate mă întrebați unde a crescut, la infracțiunile economice a crescut foarte mult.

Moderator: Ce înseamnă infracțiunile economice?

Cătălin Predoiu: Evaziune fiscală, delapidări, tot ce înseamnă bunuri active financiare.

Moderator: A, din momentul în care au crescut taxele și impozitele.

Cătălin Predoiu: E altă discuție, altă discuție de tip criminologică acolo, dar infracțiunile economice, într-adevăr, au crescut. Bun şi totuși, exemplele pe care le dați, ce ne arată? Ne arată în primul că mai există, infracționalitate zero n-are, cred că, nicio țară din lume, poate prin țările nordice, Finlanda pe acolo, dar nu cred nici acolo. Deci infracțiunile cu violență scad, dar, în același timp, n-aș spune că e cauza mediatizarea. Dar modalitățile de comitere a acestor infracțiuni devin mai sofisticate, mai periculoase în același timp, mai îndrăznețe.

Moderator: Deci intră unul în Parlament și dă foc, toată presa da această informație, așa s-a întâmplat și în America.

Cătălin Predoiu: Absolut. Da, deci pe de o parte, avem mai puține infracțiuni cu violență, dar pe de altă parte, atunci când se comit, se comit mai agresiv, mai îndrăzneți și cu, mă rog mijloace care erau neîntâlnite în cazuistică atât de des în anii anteriori. Mergând cu discuția puțin mai departe întreaga problematică a siguranței publice s-a complicat în ultimii 10 ani de 15 ani. Noi am fost obișnuiți anii ‘90-2000 cu o societate care era relativ, mă rog, mai puțin, să spun, sofisticată din punct de vedere al siguranței, cu mai puține provocări. Căzuse comunismul, începuseră alte vremuri, lumea în general își vedea de alte treburi. Tensiunile acum și regionale și în lume, de ce să nu spunem și în țara noastră, sociale, economice s-au accentuat în ultimii ani şi mijloacele de exprimare și de manifestare generale ale unui cetățean ale unor grupuri de cetățeni s-au diversificat. Viața a devenit mai complexă.

Deci, cu alte cuvinte, noi trebuie să fim din ce în ce mai atenți la zona de siguranță publică. Siguranța publică nu mai este un bun de la sine înțeles, este un produs al administrației, al societății, în același timp, la care trebuie să concureze toată lumea și în care trebuie să investim.

Moderator: Siguranța publică înseamnă mai puține tâlhării, mai puține violuri, mai puține crime!

Cătălin Predoiu: Da, mai puține încălcări ale legii, mai puține atentate la, cum să spun, la persoana cetățeanului, la integritatea lui fizică, la integritatea patrimoniului lui. Trăim într-o lume mai periculoasă, pe scurt! Trăim într-o lume mai periculoasă, deci trebuie să investim în siguranță, trebuie să ne preocupe siguranța publică, legea și ordinea și siguranța cetățeanului și a bunurilor sale într-o măsură mai mare decât ne preocupă acum 10-20 de ani de zile.

Moderator:

Si asta înseamnă buget mai mare, pregătire mai bună pentru forțele…

Cătălin Predoiu: Pentru performanță mai bună. Și trecem la partea a doua a discuției. Întâi să lămurim cazurile pe care le ați indicat.

Moderator: Cel care a dat foc Parlamentului.

Cătălin Predoiu: Capturat în aceeași zi. Am văzut că au fost și opinii că l-au prins prea târziu, adică după 8 ore, 8-9 ore.

Moderator: Sunt opinii.

Cătălin Predoiu: Am și eu opinia mea bazată pe fapte, pe datele concrete. S-a plecat de la o poză. O poză a unui cetățean, a unui individ.

Moderator: O poză e lucru mare, adică îl recunoaște lumea pe stradă.

Cătălin Predoiu: De acord cu dumneavoastră, o poză pe care trebuia să o găsești într-un oraș cu 2 milioane de cetățeni.

Moderator: Da, dar pe ăla îl știe cineva, dacă dați…

Cătălin Predoiu: Nu l-a știut nimeni, l-am căutat, l-au căutat colegii, l-au găsit pe bază de analize, pe cercetări online.

Moderator: Înțeleg ca întâi fost la Vaslui, la părinții lui care au zis: nu e băiatul nostru.

Cătălin Predoiu: Deci a trebuit să găsim un om într-un oraș cu două milioane de oameni în câteva ore. Nu se știa ce e cu el, nu se știa cine e, de unde vine. În câteva ore s-a știut cine e, de unde vine, ce face și așa mai departe. În alte două-trei ore s-a determinat pe analiză, pe căutări, pe scotociri, pe mijloace polițienești specifice, aplicate de Poliția Română, un areal în care s-ar putea afla, s-a restrâns arealul, au găsit, este prins, e capturat.

La Pantelimon. Emoție, înțeleg. În prima fază nemulțumire față de Poliție, pentru că informația care a circulat a fost redusă la acel film al bătăii propriu-zise, de timp de 30 de secunde – un minut, în care s-a văzut o violență extremă, o explozie de violență, dacă vreți. Un dispreț total la adresa normelor elementare de conviețuire socială, la adresa legii și așa mai departe. Dar ulterior s-a constatat că Poliția a intervenit la locul propriu-zis al încăierării în 3 minute de la apel. În 3 minute. Și la spital în 6 minute de la apel. Într-un oraș cu traficul pe care îl cunoașteți! Trei minute! Sigur, dânșii circulă cu sirene, cu girofar, când se duc la intervenție, dar oricum 3 cu 6 minute. Eu vă spun că nu găsesc termen de intervenție mai buni în Europa, la ora asta. Mai mult, vreau să dau și o altă cifră, că o să spuneți…

Moderator: În opinia dvs, Poliția a intervenit la timp la ….

Cătălin Predoiu: 

 3 minute, domnule. Dacă ne dă cineva acum telefon să venim, să coborâm în etaj că arde ceva acolo, eu cred că ne ia vreo 5 minute.

Moderator: Da.

Cătălin Predoiu: Dar hai să zicem, poate a fost întâmplare și m-am uitat din nou pe statistici. V-am spus 300 și ceva de mii de infracțiuni.

Moderator: Dacă avem slide-ul cu numărul de infracțiuni, îl putem publica.

Cătălin Predoiu: Deci în ultimele 12 luni, în medie, au fost 1.138.831 intervenții, 4.667 media zilnică. Deci Poliția Română intervine zilnic de peste 4.000 de ori, în medie, în toată țara.

Moderator: Câți oameni aveți în Poliția Română?

Cătălin Predoiu: Până în 30.000, un deficit enorm.

Moderator: Numai 30.000 de polițiști?

Păi și de ce sunteți cu toții, câți sunteți la Ministerul de Interne?

Cătălin Predoiu: Suntem, tot aparatul ministerului în jur de 140.000. Dar sunt mai multe arme acolo. Avem Poliția de Frontieră, avem IGSU, DSU, avem Jandarmeria, mai sunt și alte arme.

Moderator: Deci polițiști 30.000?

Cătălin Predoiu: Deci oricum suferim de aceleași deficit de care suferă toată administrația românească. Nu vedeți că nici nu aduc vorba despre treaba asta, dar e un deficit, dacă tot ați menționat, da, în jur de 35.000 de oameni lipsesc aparatului Ministerului Afacerilor Interne.

Moderator: Încă o dată.

Cătălin Predoiu: Da, sunt schemele goale, nu-s scheme mărite de mine, sunt scheme gândite pe o realitate privind siguranța publică de acum 10-20 de ani, de care vorbeam. Păi asta e altă discuție, aparatul ministerului cum a fost gândit, cum e desenat, dacă mai corespunde. Ajungem și acolo imediat.

Moderator: Pentru că îi și pensionați prea devreme!

Cătălin Predoiu: I-au pensionat legile care i-au invitat la pensie, nu îi pensionăm noi. Eu îmi doresc să consolidăm acest statut și sper ca după alegeri… Hai să le luăm pe rând!

Bun, vorbeam, ca să închid subiectul cu intervenția, timpul de intervenție. V-am dat o cifră cu intervențiile, în general, dar vă spun și la 112, că avem peste un milion de intervenții în ultimele 12 luni. Deci, 4.200 de intervenții pe zi. Media de timp de intervenție la toate aceste acțiuni, 80% s-a intervenit sub 10 minute. Deci nu e o întâmplare intervenția rapidă! 80% sub 10 minute.

Este o medie foarte bună. Este o medie de vârf la nivel european. Deci, Poliția Română intervine, Jandarmeria intervine. Deci nu aici este problema. Nu aici este problema! Problema poate să fie în alte zone și discutăm imediat.

Deci, aceste cazuri au fost, incendierea – autorul este prins, de asemenea. De altfel, pe toată statistica, m-am uitat pe statistica cazurilor complicate, inclusiv cu violență. Sunt câteva sute în ultimele 12 luni. Să știți că mai sunt trei-patru deschise! Inclusiv cazul de aseară de la banca din Iași, care, sunt convins că o să-l rezolve și pe acela.

Deci, întrebarea ați spus-o: E România o țară sigură? Da, România e o țară sigură! Asta este suficient? Eu spun: Nu, nu e suficient, trebuie să facem mai mult să fie și mai sigură! Obiectivul meu ca ministru și obiectivul Ministerului Afacerilor Interne este să menținem România o țară sigură, o stradă sigură, o școală sigură, cu locuințe sigure, cu instituții sigure și să creștem acest nivel de siguranță.

Ăsta este obiectivul! Cum ajungem la obiectivul acesta pentru acțiune concertată în societate, pentru că nu ține doar de intervenția Poliției sau a Ministerului Afacerilor Interne. Ține și de Educație și de alte lucruri, dar, eu mă rezum să discut ce e în dreptul meu. Prin modernizare!

Modernizarea asta e de mai multe tipuri. Modernizare instituțională, modernizare logistică, modernizarea mentalităților și a atitudinii față de muncă și față de șeful nostru care e cetățeanul.

Moderator: Ce frumos vorbiți! Aș vrea să cred că cetățeanul e șeful unui agent de la Circulație.

Cătălin Predoiu: În orice caz, noi ne străduim să transpunem acest lucru în mentalitatea lor, să impregnăm, dacă vreți, ministerul de această nouă mentalitate.

Moderator: Păi și cum faceți asta, că luați polițiști din sursă externă? De ce nu-i pregătiți, nu pregătiți mai mulți din Academia de Poliție?

Cătălin Predoiu: Făcând pregătirea, promovând doar pe cine trebuie promovat, respectându-i pe cei care muncesc, lăudându-i atunci când muncesc bine, certându-i când nu muncesc bine, aplicând niște sancțiuni și am aplicat, slavă Domnului, atunci când se fac greșeli. Fiind, dacă vrei, corect, drept în funcția pe care o exerciți și imprimând acest tip de abordare, în jos, pe scara ierarhică! Să zicem scară de valori si așa mai departe! Modernizare!

Moderator: Și dacă aveți așa un asemenea deficit de oameni, de ce nu măriți numărul de locuri la Academia de Poliție sau la școala de subofițeri de la Breaza sau unde aveți dumneavoastră școlile de polițiști? Fiindcă una te învață în școala de poliție, alta te învață din sursă externă, când intri în poliție.

Cătălin Predoiu: De acord dumneavoastră și să știți că sursa externă, după aia e urmată de un program de pregătire. Însă problema, într-adevăr, a școlarizării, este una reală. Capacitatea de a pregăti este și ea constrânsă de niște limite, limite financiare, limite logistice. Este simplu să spui Triplez numărul de locuri la Academia de Poliție. Bun, în regulă și cu ce profesori pregătesc?

Deci, îți trebuie și profesori, îți trebuie și locuri în bănci, să ai unde să îi pui și așa mai departe. Acestea sunt progrese care se fac treptat, pe un program pe termen lung. Și aici ajung la ce vroiam să spun. Ne asumăm un efort pe termen lung de modernizare a aparatului care furnizează siguranță publică? Vorbesc de Ministerul de Interne. Sunt și alte instituții aici care concură. Eu vorbesc de Ministerul de interne, de armele lui. Ne asumăm sau nu ne asumăm?

Dacă ne asumăm, atunci vă spun ce trebuie făcut. Trebuie să ne uităm la designul instituțional al Ministerului, care trebuie modernizat. El a fost gândit acum 20 de ani, 20-30 de ani. Trebuie să ne uităm la arhitectura sau armătura legislativă, deci legile care organizează Ministerul de Interne, Poliția, armele, siguranța publică, dar și la normele infralegale, adică tot ce înseamnă instrucțiuni, norme, ordine de ministru, fișe de post, fișe de obiectiv, planuri și așa mai departe. Trebuie scuturat totul și reînnoit, instituțional vorbind. Trebuie să ne uităm la dotarea logistică, au tot ce le trebuie? Hai să luăm avionul, să mergem, nu știu, în Statele Unite, partenerul strategic. Mergem pe stradă la Washington, să ne uităm, să fotografiem, cu ce este echipat un polițist.

Moderator: Și cu ce e în plus echipat?

Cătălin Predoiu: Nu cu mult mai mult față de ce are polițistul român, dar are câteva instrumente în plus și nu-i vorba doar de ce are pe el, ci și în ce mașină se urcă și câtă benzină are la dispoziție și ce logistică de organizare în spate, ce echipă are în spate, cu centre de comandă, centre de monitorizare, investiții în informatică și așa mai departe.

Moderator: Și criminalitatea e de vreo opt ori mai ridicată în Statele Unite, sau de șase ori.

Cătălin Predoiu: De acord, dar să știți că siguranța e aceeași pentru orice cetățean, de oriunde ar trăi el. E la fel de importantă.

Moderator: În America am voie să port armă și americanii des folosesc arma.

Cătălin Predoiu: Vreți să luăm altă țară? Să luăm Germania. Să luăm ce țară doriți dumneavoastră. Deci eu vorbeam de dotarea logistică. S-au făcut, slavă Domnului!, în ultimii ani. Nu zic doar în mandatul meu, să fie limpede. În ultimii ani s-au făcut eforturi pentru dotarea logistică a Poliției Române. Am continuat și în ultimele 12 luni și nu numai la Poliție, vorbim și de Jandarmerie, Poliția de Frontieră, tocmai vă spuneam că i-am echipat cu mijloace de supraveghere a frontierei moderne. IGSU nu mai spun, la pompieri, avem elicoptere, avem tot ce trebuie, dar trebuie continuat acest lucru. Deci, investiția în logistică trebuie continuată.

Și nu în ultimul rând, dacă îmi permiteți, modernizarea statutului lor, trebuie regândit. Ce înseamnă statul? Regulile care guvernează profesia, drepturile, obligațiile, cariera pe termen lung. Avem legi care stau în Parlament, proiecte privind cariera, ghidul de carieră al polițistului.

Moderator: E pensia specială foarte devreme la polițiști.

Cătălin Predoiu: Da, trebuie revăzut. Asta e valabil pentru tot sistemul de stat. Am mai spus, repet, deși nu-i tema emisiunii, dacă vrem să începem să reglăm aparatul administrativ, aparatul de stat, trebuie să începem cu legile care se adresează muncii și retragerii din muncă, a recompensării muncii. Adică legea de salarizare, legea de pensii, până nu reglăm acest lucru va fi dezordine mentală în aparatul de stat din România, pentru că este inadmisibil să am aici un responsabil, aici un alt responsabil și cel de aici să fie plătit mai bine decât cel de aici. Nu e normal, nu e normal să am aici în câmpul muncii pe cineva și aici în retragere pe altcineva și aici să primești mai mulți bani decât în câmpul muncii.

Deci lucrurile astea trebuie regândite. Toate aparatele tuturor ministerelor trebuie regândite, trebuie regândit designul instituțional al acestui aparat de stat și la nivel central și la nivel local. Trebuie curățate de tot felul de pile, sinecuri și eu știu, oameni care sunt nechemați, neaveniți, dar trimiși, s-au instalat acolo și care sunt protejați.

Trebuie regândite legile care nu îți permit ție ca ministrul să spui: Dumneata, mâine, pentru motivele astea, sub semnătura și răspunderea mea, pleci acasă, mâine sau poate chiar acum.

Moderator: Acum nu puteți face asta.

Cătălin Predoiu: Nu. Trebuie să construiești un dosar ca la tribunal și să treci prin proceduri care durează luni de zile și în final, poate nici atunci nu poți. Deci toate lucrurile astea trebuie regândite, asta se cheamă modernizare.

Deci, revenind, trăgând linie, sintetizând, avem nevoie de siguranță, trebuie să investim mai mult în siguranță, pentru că lumea e mai periculoasă. Nu ne-am pus problema asta până acum, trebuie să ne-o punem pe termen lung și asta se produce prin modernizare de toate tipurile, inclusiv mentală. A schimba mentalul polițistului, dar ca să-l schimb și nu numai al polițistului, al lucrătorului din Ministerul Afacerilor Interne, ca să-l schimbi, trebuie să investești în el, pentru că trebuie să vadă: De ce îmi ceri dumneata să mă modernizez? Dumneata investești în mine, societate, să mă modernizez? În ambele locuri trebuie să fie răspunsul Da!. Da, noi investim, dar și cerem performanță.

Moderator: Spuneți-mi, cum stăm cu lupta împotriva drogurilor? Am văzut că… avem și un film sper, ați capturat, după o operațiune complexă de film din acesta polițist, 16 tone de drog, atent camuflat în sucuri de fructe înghețate, venite dintr-o navă din Ecuador. Înțeleg că i-ați urmărit de-a lungul timpului. Dacă avem filmul ar merita să-l rulăm.

Cătălin Predoiu: Nu le-am capturat eu, în primul rând.

Moderator: Nu. Ministerul de Interne.

Cătălin Predoiu: A fost aici… și nu numai. A fost un efort de analiză, în primul rând de risc făcut de specialiști din Ministerul de Interne și Autoritatea Vamală. După care a fost un efort mai larg la care au contribuit și Poliția de Frontieră și…

Moderator: Cred că e cea mai mare captură, nu? 16 tone de drog, cocaina.

Au mai fost, mai am aici situații. E adevărat, nu atât de dese și nu atât de mari, dar au fost în ultimii ani cantități separabile.

Moderator: E prima dată când în portul Constanța are legătură…

Cătălin Predoiu: Hai să spunem că e prima dată după ceva vreme.

Moderator: Are legătură cu schimbarea de Poliție din județul Constanța, captura asta din portul Constanța?

Cătălin Predoiu: Cred că are legătură cu un efort care s-a acumulat, la un moment dat, cu o inerţie care vine din spate și o muncă pe care polițiștii o desfășoară structurat. Lupta antidrog e o prioritate a ministerului și am insistat pe acest lucru. Am fost și blamat că am spus la un moment dat că am pierdut lupta cu drogurile. N-am spus așa ceva! Am spus că pierdem lupta antidrog dacă nu acționăm. Și am spus ”haideți să acționăm, acționăm, acționăm, acționați”! S-au lansat sute de operațiuni și am și aici un bilanț, dacă vreți vi-l prezint.

Dar toată această muncă durează, adică este incrementală, în fiecare zi. O operațiune de genul ăsta nu se face peste noapte. Pe de o parte, pentru că da, așa cum am spus, a fost o analiză de risc, a fost o monitorizare. După aceea, când s-au acumulat indicii, s-a dezvoltat această monitorizare și acțiune până la captură și așa mai departe. Acum urmează partea de procurori, s-a lucrat cu procurorii foarte bine, deci e un complex aici.

Alt principiu pe care l-am cerut în minister: cooperarea pe orizontală între structurile ministerului și între minister și alte instituții, Parchete în primul rând, că sunt cel mai aproape, dar și Autoritatea Vamală, autoritatea fiscală. Colaborăm bine și cu serviciile de informații, adică nu ne închidem într-un glob de sticlă și spunem noi suntem Ministerul de Interne și nu discutăm cu nimeni. Nu! Nu asta este metoda.

Moderator: Nici nu ar fi posibil așa ceva. Că aveți nevoie cu drogurile în şcoli..

Cătălin Predoiu: Uitaţi că le aveam în față: mai sunt cantități 24 de tone, de exemplu, în 2022 au fost.

Moderator: S-au capturat cu totul.

Cătălin Predoiu: Pământ amestecat cu cocaină. Am dat un exemplu. Dar au mai fost 7 tone, tot în 2024, substanțe dopante cu grad mare de risc. Deci sunt de-a lungul anilor. E adevărat că nu sunt frecvente, că nici nu e ușor să faci capturi mari, cum să spun cu cadență săptămânală sau lunară. Şi nici în alte porturi, nu se întâmplă așa, să știți.

Moderator: Din ce am văzut în filmul respectiv, publicat de presa din România a durat luni de zile, adică i-ați lăsat să bage drogul, i-ați urmărit.

Cătălin Predoiu: Da. Şi asta implică risc.

Moderator: Au trimis tirurile cu drog.

Cătălin Predoiu: Da, au acționat foarte profesionist cu toții. Dar să știți că nu-i singura operațiune de genul ăsta la care Ministerul de Interne, Poliția, în primul rând, şi Poliția de Frontieră colaborează şi lucrează. Sunt unele care își finalizează actele polițienești, operațiunile polițieneşti se finalizează pe teritoriul altor state la care noi cooperăm şi colaborăm.

Moderator: Cred că mergeau în Olanda.

Cătălin Predoiu: Sunt nenumărate operațiuni la care lucrăm împreună cu polițiști din alte state membre ale Uniunii Europene și nu numai. Și le vedem, poate, la știri, prezentate în ştirile din alte țări, dar să știți că e și munca polițiștilor români acolo. Un lucru vreau să vă spun foarte clar: nu există toleranță din punctul meu de vedere și al conducerii ministerului, al conducerii armelor la traficul de droguri! Vreau să asigur opinia publică în legătură cu acest lucru.

Pe de altă parte, este o luptă dificilă, complicată, trebuie dusă pe termen lung. Problema consumului și a traficului de droguri în România implică și eforturi din partea altor zone din societate: educație, prevenție. Ne-am implicat și în prevenție. Am lansat campanii de comunicare. Eu am venit aici la emisiune de la Ploiești, unde am participat la o întâlnire cu toți directorii de școli, unde am discutat planul nostru de siguranță școlară, siguranță, prevenție și combaterea consumului de droguri. Le-am spus ce facem noi.

Moderator: În ce constă?

Cătălin Predoiu: De exemplu, noi avem planuri preconstituite pe care le aplicăm de 12 luni de zile, am inițiat anul trecut planul respectiv. Verificăm în jurul școlilor de la modul în care e semnalizată circulația ca să creștem nivelul de siguranță.

Pare banal, dar era o trecere de pietoni, vedeți că a dispărut vopseaua, puneți vopsea acolo să vadă conducătorii auto că trec pietonii, semne de circulație şi așa mai departe. Am înmulțit patrulele în jurul scorului. Am inclus școlile automat în planurile de patrulare, că nu erau. Am introdus un fel de colaborare cu școlile să-și îmbunătățească nivelurile de protecție, camere de luat vederi, încuietori și așa mai departe, paznici, firme de pază. Spre exemplu, în Prahova, unde am fost, nivelul de siguranță în toate școlile, din punctul ăsta de vedere, este la nivel maxim. Adică toate școlile sunt prevăzute cu sisteme de siguranță, ceea ce e important.

Moderator: Ce înseamnă sisteme de siguranţă?

Cătălin Predoiu:De la camere de luat vederi, până la yale, încuietori și mai departe, nu intră toată ziua, bună ziua, cine vrea în școală, pe gard și așa mai departe.

Moderator: Nu toate școlile sunt obligate să aibă camere de luat vederi, acum, cel puțin în orașe?

Cătălin Predoiu: Nu cred că e normativ care să-i oblige.

Moderator: Dar ar trebui să introduceți această normă.

Cătălin Predoiu: Sincer, nu știu, dacă poate greșesc, dar nu cred că… n-am luat cunoștință de o astfel de obligativitate.

Moderator: Dar în Prahova sunt.

Cătălin Predoiu: În Prahova, din fericire, școlile toate au aceste, dar nu-i de ajuns asta. Ce am constatat noi? Anul trecut, în mediul școlar s-au comis până în 4.000 de infracțiuni, 3.900 şi un pic.  Îmi place să fiu precis că sunt… adică 3.918.

Moderator: Cam 11 infracțiuni pe zi.

Cătălin Predoiu: 3.918 infracțiuni, da? Ce am constatat? 90,7% din ele, din aceste 3.980, sunt comise în școli, în interiorul școlii. Deci unde noi, Poliția, nu suntem acolo. Poliția nu are ce căuta în școală. Acolo copilul se duce să învețe. Nu se duce să se sperie de o uniformă sau de un chipiu, dar în același timp trebuie să aflăm ce se întâmplă acolo. De aceea am discutat cu dascălii și i-am încurajat: dumneavoastră trebuie să știți unde să sunați, să aveți deja contactele făcute, noi suntem disponibili să venim să discutăm cu dumneavoastră, în prealabil să vă explicăm unde e secția de poliție, când putem interveni, care e durata, ce trebuie să faceți într-un astfel de incident. Pentru că sigur, în primă fază tentația este să te implici, să desparți copii, dar imediat după aceea suni. Pentru că incidentele pot fi grave.

Deci, 90% din infracțiunile astea se produc în interiorul școlii. Avem 758 de cazuri de bullying anul trecut. Ce am constatat, de asemenea, că în aceste infracțiuni 87% din subiecții activi, deci autorii infracțiunii, sunt copii, elevii. Și victimele sunt 91%. Deci violența e mare între ei, între copii.

Desfășurăm acțiuni educative și preventive prin Agenția Națională Antidrog. Am avut zeci de mii de operațiuni în 12 luni. Adică consiliere, stat de vorbă, campanii de comunicare, prezentarea pericolelor care derivă din droguri și din violență. Pe scurt, trebuie să muncim mai mult cu toții, pentru ca tânăra generație să fie ferită de acest flagel, care devastează Europa. Este o problemă europeană, este recunoscută european de comisari european de interne, a spus textual doamna Yohannsson: Europa este inundată a spus, termenul ăsta a fost: inundată de droguri și porturile europene sunt penetrate de crima organizată și de traficanți de droguri. Vorbea de porturile europene din vestule Europei. Deci nu numai.

Deci un efort pe care trebuie să-l facem în comun. Ministerul de Interne, școli, asociații, ONG-uri, persoane care au mare influență în opinia publică, sportivi, oameni de cultură. E un efort național de care e nevoie. E un efort național. Noi prioritizăm treaba asta și, credeți-mă, colegii au lansat sute de operațiuni, au destructurat sute de grupuri de crimă organizată. Nu e așa simplu să spui… Am harta lor aici și o arătam unui coleg de-al dumneavoastră și spunea: bine atunci, dacă îi știți de ce nu-i luați? Păi nu-i de ajuns să-l știu! Noi avem toate datele, lucrăm pe ele!

Moderator: Aveți harta grupurilor infracționale din România?

Cătălin Predoiu: Nu pot să v-o arăt, vă dați seama că nu e în regulă s-o arăt. Nu trebuie să știe și dânșii ce știm noi sau cât știm noi. Dar se lucrează. Durează să probezi, că una este informația, am informația că… observ că… și alta este proba. Proba se strânge greu și proba trebuie să fie solidă pentru că există drepturi și libertăți şi trebuie să le păstrăm. Există garanții procesuale și trebuie să le respectăm.

Deci, când ajungi la procuror cu un dosar sub coordonarea lui trebuie să fie solid pentru ca mai departe domnul procuror să aibă succes de cauză în tribunal. Altfel se întoarce dosarul înapoi și ai muncit degeaba și ai cheltuit banul cetățeanului degeaba. Multe de făcut, dar le facem. Asta vreau să asigur că le facem!

Moderator: Ce s-a mai întâmplat cu reforma începută la IPJ Constanța, că era un pilot acolo.

Cătălin Predoiu: E un pilot care a depășit faza de pilot, adică funcționează.

Moderator: Aţi extins-o și în alte judeţe?

Cătălin Predoiu: Foarte, foarte scurt. Acolo, înainte de reformă, de modernizare, aș spune eu, existau opt structuri mari ale Poliției. Opt structuri cu suprapuneri de competențe, cu lanțuri de comandă foarte lungi între decizie și aplicarea deciziei, cu prea puțină Poliție în stradă. Deci noi am mers pe ideea asta: simplificare şi am făcut trei piloni mari de organizare a inspectoratului şi, după aceea, scurtarea lanțului de comandă și cât mai multe funcții în stradă, lângă cetățean. Am suplimentat schema de personal, am și ocupat o parte din ea, 350 de noi polițiști sunt în Constanța, în IPJ Constanţa.

Moderator: 350 în plus?

Cătălin Predoiu: În plus, ceea e bine și am 150 în plus în curs de… sunt în proceduri acum.

Moderator: Asta înseamnă și dotarea lor cu…

 Cătălin Predoiu: Am dotat, am investit aproape 6 milioane de euro. Am investit în tot felul de aparaturi, de la veste, până la laboratoare, laboratoare mobile, drugtestere, arme, aparate de supraveghere night-vision şi mai departe.

Moderator: Asta cu drugtesterele cum merge?

 Cătălin Predoiu: Merge la nivelul la care îmi dă voie tehnologia în momentul ăsta, adică folosesc ce folosește și polițistul german. Mai bun de atât nu am ce să…

Moderator: Dar lucrurile s-au mai normalizat? Că a fost multă emoție când s-a…

 Cătălin Predoiu: Da, s-au normalizat. Adică există o compatibilitate demonstrată, mai mult decât rezonabilă, între ce scoate drugtestul și ce scoate INML. Sper să dispară din statistică acele discrepanțe între regiuni. Adică aveam compatibilități mari, m-am uitat pe statisticile din anii precedenți, drugtest INML în anumite județe, același drugtest dădea o compatibilitate radical mai mică la dublu mai mică, în alt județ. De ce oare? Nu e în regulă!

Pe de altă parte, vă spun că acolo problema și emoția și controversa publică va fi încheiată în momentul în care vom avea o listă, consfințită legal, de medicamente pe care dacă le consumi nu ai voie la volan.

Moderator: Și o să avem așa ceva?

 Cătălin Predoiu: Nu știu, că nu face Poliţia.

Moderator: O face Ministerul Sănătății. Sper să nu o facă Poliţia.

 Cătălin Predoiu: O face Parlamentul în primul rând, să nu uităm de Parlament.

Moderator: La sugestia Ministerului Sănătății.

 Cătălin Predoiu: La propunerea lui, da. Când avem lista aia foarte bine, tot cetățeanul știe treaba asta. Până atunci, polițistul din stradă e obligat să scoată din trafic orice…

Moderator: Şi dacă pe lista aia spune că n-am voie să iau un Nurofen?

Cătălin Predoiu: Ai voie să iei nurofen, nu ai voie să conduci, să zicem, să ne spună doctorii ce e pe lista aia.

Moderator: Şi concentraţia e importantă. Dar vorbeați de reformă. Ce ați implementat la Constanța ați mai implementat și în alte județe? Fiindcă și mie mi se pare normal ca poliţiştii…

Cătălin Predoiu: Modernizările astea le-am făcut pe structurile specializate, în general. De exemplu, am prioritizat mult lupta antidrog și am alocat acolo mai multe posturi, sute de posturi noi, și mai multă logistică. Pentru că asta e o prioritate antidrog, crimă organizată, migrația ilegală, trafic de persoane. Astea sunt cele patru mari pericole. Proiectul-pilot de la Constanța a fost făcut și ca în anii ce vin, începând cu 2025 încolo, într-o dorită mișcare de modernizare a ministerului, pe termen mediu-lung, să fie utilizat în alte județe.

Vă spun foarte onest. Timpul mandatului, dimensiunea bugetară, nivelul de provocări, aș putea spune zilnice, dacă vă deschid un raport primit cât am stat la dumneavoastră aici, până să intru în emisiune, o să vedeți alte capturi, alți autori de infracțiuni descoperiți, alte provocări, alte operațiuni lansate… Şi dificultatea de a conduce o astfel de reformă nu a permis să replicăm în mai multe județe. Deocamdată. Dar el nici n-a fost gândit așa. A fost gândit să facem unul și bun pe care să îl îmbunătățim eventual, să-l perfecționăm, și să îl replicăm în alte județe.

Moderator: Constanța fiind foarte sensibilă aveţi şi baza de Constanța.

Cătălin Predoiu: Am început cu Constanţa pentru că avem porturi acolo, avem poduri, avem baze militare, avem turism, litoral și așa mai departe. Este un județ complex. Deci n-a fost doar pentru că s-a întâmplat tragedia de la Vama Veche. Nu, nu a fost doar asta…

Moderator: …se scoate și gazul din Marea Neagră pe acolo, deci sunt chiar o mulţime de subiecte.

Cătălin Predoiu: Intrăm şi în alte subiecte. Și, pe de altă parte, eu nu sunt de părere că trebuie transpozat ca atare, în fiecare județ, pentru că fiecare județ are particularitatea lui. Deci aici aș merge pe o muncă de artizanat, dacă vreți, de la inspectorat la inspectorat, pentru că trebuie studiată criminalitatea din județ, sociologia din acel județ, tipurile de provocări, mărimea județului, numărul de locuitori. Toate lucrurile acestea trebuie luate în calcul când desenez administrativ un inspectorat, că e de Poliție, că de Jandarmerie. Însă anumite linii directoare trebuie să existe.

Ei bine, liniile astea directoare le-am gândit, le-am făcut – nu eu, singur, evident, au lucrat sute de oameni la ce spun acum, și din centrala ministerului, și din teritoriu – pentru Constanța. Adică ce spuneam mai devreme, structuri mai suple, lanț de comandă mai scurt, Poliție mai mult în stradă, și specializare.

Moderator: Deci ne așteptăm la replicarea proiectului Constanța începând de anul viitor.

Cătălin Predoiu: Așa ar fi normal, dar pentru asta ar trebui să declarăm siguranța publică interes național.

Moderator: Da, mai sunt și alte județe sensibile. Nu știu, Prahova ar fi unul dintre ele, nu vorbesc despre București.

Cătălin Predoiu: Da, județele de graniță, unde…

Moderator: Județele de graniță…

Cătălin Predoiu: Pentru că ne putem uita la presiuni migratorii mai mari.

Moderator: Sigur, și județele mai sărace, cum e Vasluiul.

Cătălin Predoiu: Industrializate, altele. Fiecare are particularitatea lui, dar niște linii directoare, anumite principii, s-au decantat deja. A fost o muncă de luni de zile totuși, până s-a pus pe hârtie. Sigur, nu zic că e perfect. Am primit și critici, le-am ascultat, am emis sugestii…

Moderator: Un ultim subiect, fiindcă zboară timpul emisiunii noastre. Pentru siguranța rutieră, ați mai reușit câte ceva?

Cătălin Predoiu: Implicit, am vorbit și de lucrul asta. Am și statisticile, care au vorbit mult mai ușor decât aș face-o prin cuvinte. Am avut peste 45.000 de operațiuni lansate de anul trecut. Acelea nu înseamnă doar să iei carnetul omului de pe stradă. Înseamnă și prevenție, înseamnă și descurajare. Știu și ei treaba asta. Dacă merge mașina de colo-colo, mai trece și elicopterul pe autostradă, descurajez tentativele sau gândurile de a încălca legea.

Dar, atenție, la siguranță rutieră nu rezolvă doar agentul din stradă. Aici e o problemă și de infrastructură rutieră, și de semnalizare, și de marcaj, și de educație rutieră. Am avut recent un dialog foarte bun cu domnul Titi Aur la minister și am discutat despre asta și am convenit să…

Moderator: Are emisiune săptămânală la noi, la DC News și e foarte urmărită.

Cătălin Predoiu: Chiar mă bucur!

Moderator: Să-l urmăriți, merită!

Cătălin Predoiu: Nu m-am întâlnit cu dânsul întâmplător. L-am invitat și l-am rugat și mă bucur că a acceptat, să ne ajute, să ne ajutăm reciproc, adică în sensul că împreună să putem să avem mesaje mai puternice către conducătorii auto. Prin specialiștii noștri. prin oameni precum dansul, să facem mese rotunde, să facem programe de pregătire.

Moderator: Dânsul are și o academie.

Cătălin Predoiu: …să continuăm campanii de comunicare. Da, știu, de conducere preventivă.

Moderator: Unde poate că și Poliția poate să…

Cătălin Predoiu: Vedeți, altă zonă unde se plămădește siguranța rutieră, școlile auto. Ne uităm puțin și la ele, la reglementările lor, dar și la paza porturilor, unde nu e Poliția, nu păzește Poliția, nu păzește jandarmul. Dar să știți că în alte țări, când compania de administrare a unui port angajează firmă de pază, e obligată de lege să se ducă cu angajații firmei de pază să spună, Uite, vreau să-l angajez pe Popescu, Ionescu, Georgescu. Asta e lista, uitați-vă puțin la ea! și se uită Poliția la ea și-i spune Vedeți că din ăștia zece, unul deja lucrează pentru cartelul din nu știu unde…

Moderator: Sinaloa, că e la modă.

Cătălin Predoiu: Luați-l de acolo, că dacă nu, pe acolo vă intră containerul. Nu e poveste ce spun, se întâmplă lucrurile astea și se lucrează asupra lor. În vest s-a făcut, se cheamă Alianța porturilor și mă bucur că și portul Constanța a intrat în această alianță a porturilor. Adică e o platformă în care lucrăm, Poliția, administrația, ONG-urile, ca să abordăm mai cu succes traficul de droguri prin porturi.

Moderator: Cum lucrați cu Primăria Generală a Capitalei?

Cătălin Predoiu: Sper să lucrez bine, pentru că am făcut o cerere…

Moderator: Traficul în București e sugrumat, să știi. Sunt lucrurile acestea de infrastructură…Trebuie făcute, fără îndoială, dar acum rezultatul e că traficul în București este sugrumat.

Cătălin Predoiu: Am avut, am participat, de altfel, la întâlnirea organizată la Guvern cu primarul general și primarii de sectoare. Am explicat câte forțe alocăm noi în stradă, care sunt zonele fierbinți, le-am arătat o hartă, care sunt orele de trafic maxim. Le știm cu toții, că le experimentăm în fiecare zi, dar totuși specialistul se uită și mai cu precizie vedem niște corelații, niște legături. Le-am explicat acolo, le-am detaliat și, unde am văzut eu o soluție, care a fost îmbrățișată de cei care au participat la întâlnire, a fost să combinăm eforturile noastre cu Poliția Locală. Sunt foarte multe rezerve de forță de muncă la Poliția Locală.

Moderator: Nu simțiți nevoia unei legi noi, care să armonizeze Poliția Națională cu Poliția Locală? Că am impresia că cele două structuri surori…

Cătălin Predoiu: Vreți să mă puneți bine cu toți primarii și președinții de consilii județene.

Moderator: Am impresia că cele două structuri sunt antagoniste, de fapt.

Cătălin Predoiu: Nu, dar clar… Eu știu când s-a făcut legea și știu cum s-a făcut. S-a făcut foarte rapid. Nu aveam intersecție cu domeniul acesta, dar știu că s-a făcut foarte rapid și poate că niște ajustări ar fi necesare.

Moderator: Și vă gândiți să lucrați mai mult cu Poliția Locală…

Cătălin Predoiu: Acolo au resursă. Și știți care e paradoxul? Este mai bine plătită decât Poliția Națională.

Moderator: Sunt mulți din Poliția Națională care se pensionează devreme și se duc la Poliția Locală.

Cătălin Predoiu: Normal, dacă e salariul mai mare și munca mai puțină.

Moderator: Și pensia specială, și salariul. N-avem o problemă…

Cătălin Predoiu: Fac și dânșii o muncă importantă. Acum nu vreau să jignesc pe nimeni, Doamne ferește! Și sunt convins că cei mai mulți și-o fac bine. Dar ce am vrut eu să spun este, m-au întrebat cum să… Vreți mai mulți oameni? Eu pun 200 și ceva, 300, motociclete, autoutilitare, dar tot orașul e foarte mare. Ce putem face noi este să ajutăm în aceste blocaje, să se afluiască, cum se spune, mai rapid, mai ușor, în fine.

Dar pentru asta îți trebuie și mai mulți oameni, însă oamenii trebuie să fie pregătiți, pentru că glumim noi câteodată și facem și bancuri apropos de circulația rutieră, dar nu e simplu, vă spun eu, să vă duceți într-o intersecție cu patru bulevarde și să faceți acolo ordine și să treacă lumea în cel mai scurt timp.

E o meserie… nu ați avut probabil ocazia să ascultați prin radio cum discută echipajele de Poliție Rutieră între ele și cu motocicliștii. Nu înțelegeți două cuvinte dintr-un potop de fraze, pentru că vorbesc cifrat, codat, în sensul că n-au timp, deci au nevoie de coduri, de reacție rapidă, adică e o meserie foarte dichisită așa, să spun. Gândiți-vă că avem milioane de mașini în trafic. Nu e simplu.

Moderator: În fiecare zi.

Cătălin Predoiu: Sunt oameni care trebuie să ajungă în deplină integritate, dintr-un punct în altul. E foarte important traficul.

Moderator: Și dacă se poate, cu nervii cât de cât întinși…

Cătălin Predoiu: Noi suntem gata să ajutăm și la asta, și Primăria Capitalei. Poate ne ajută și primăria să ne rezolvăm o problemă pe care o avem acolo, în față la minister, unde nivelul de siguranță e altul decât ar trebui să fie.

Moderator: De ce?

Cătălin Predoiu: Vrem să organizăm mai bine tot arealul acela.

Moderator: Parcarea din fața Ministerului de Interne?

Cătălin Predoiu: Să modernizăm și sub acest aspect.

Moderator: Și nu vă lasă Primăria Generală…

Cătălin Predoiu: N-am spus că nu ne lasă. E pe rol lucrarea. Așteptăm răspuns de câteva luni.

Moderator: Ce vreți să faceți acolo?

Cătălin Predoiu: Facem lucruri bune și frumoase.

Moderator: Să sperăm! Stimați telespectatori, a fost vicepremierul Guvernului României, ministrul Afacerilor Interne, domnul Cătălin Predoiu. Vă mulțumim foarte mult! Ne-a oferit multe informații!


Alte articole:
ULTIMA
ORĂ

Polițiștii acționează cu efective sporite, în localitatea Cașolț, pentru asigurarea unui climat corespunzător de ordine și siguranță publică. Detalii aici

Misiunile salvatorilor din ultimele 24 de ore. Detalii aici

Acțiune, în sistem integrat, la Cugir. Detalii aici

Razii și mandate de percheziție puse în aplicare de polițiștii din Harghita, în cadrul unei acțiuni cu forțe mărite. Detalii aici

Percheziții ale Poliției Române pentru combaterea criminalității. Detalii aici

Sari la conținut