Participarea structurilor Poliţiei Române la activităţile de salvare şi evacuare a persoanelor din zonele afectate

Participarea structurilor Poliţiei Române, în perioada 25 ianuarie -13 februarie a.c., la activităţile de salvare şi evacuare a persoanelor din zonele afectate de fenomenele meteorologice periculoase, precum şi de limitare şi înlăturare a urmărilor provocate de astfel de evenimente.În vederea prevenirii situaţiilor cauzate de înrăutăţirea vremii în anumite regiuni ale ţării, prin căderi abundente de zăpadă însoţite de intensificări ale vântului care pot genera blocaje rutiere, în toate unităţile de poliţie de la nivelul Inspectoratului General al Poliţiei Române au fost dispuse, din timp, măsuri pentru evitarea producerii unor evenimente negative şi atenuarea efectelor produse.În baza prognozelor Administraţiei Naţionale de Meteorologie, prin care a fost semnalată producerea unor fenomene meteorologice periculoase ce pot afecta siguranţa circulaţiei rutiere (căderi de zăpadă, polei, intensificări ale vântului, precipitaţii mixte), la nivelul Poliţiei Române au fost luate următoarele măsuri: – Transmiterea precizărilor necesare unităţilor centrale şi teritoriale de poliţie pentru a interveni prompt şi operativ în eventualitatea producerii unor fenomene meteorologice periculoase; – Organizarea unei videoconferinţe cu participarea conducerii I.G.P.R. şi a şefilor structurilor operative centrale şi teritoriale pentru a analiza situaţia privind deszăpezirea arterelor de comunicaţii şi măsurile luate în scopul îndepărtării riscurilor de victimizare a populaţiei, din cauza temperaturilor scăzute şi a căderilor abundente de zăpadă; -Angrenarea Direcţiei Rutiere, Direcţiei de Ordine Publică, Direcţiei Poliţiei Transporturi şi Centrului Operaţional pentru coordonarea structurilor teritoriale în scopul prevenirii unor situaţii generatoare de riscuri şi gestionarea corespunzătoare a activităţilor şi forţelor de intervenţie în cazul eventualelor blocaje rutiere, localităţi izolate sau alte situaţii ce pot pune în pericol viaţa sau integritatea fizică a cetăţenilor;-Asigurarea unei legături permanente şi participarea în cadrul Comandamentului Central de Iarnă constituit la Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii; – La nivelul Direcţiei de Poliţie Transporturi, s-a ţinut permanent legătura cu centrele de comandă instituite la nivelul Ministerului Transporturilor, precum şi cu dispeceratele C.F.R. şi cele din cadrul centrelor regionale ROMATSA, a administraţiilor portuare, pentru cunoaşterea situaţiei din punct de vedere al infrastructurii feroviare, portuare şi aeriene, în vederea intervenirii cu promptitudine în cazul unor situaţii de urgenţă. Totodată, se efectuează verificări la nivelul dispeceratelor regionale de poliţie transporturi cu privire la modul în care au fost înştiinţate despre situaţiile meteo nefavorabile şi modul de intervenţie şi monitorizare a cazurilor deosebite. – Constituirea la nivelul Centrului Operaţional al I.G.P.R. a Comandamentului Operaţional, format din personal cu funcţii de conducere din cadrul direcţiilor centrale implicate. Prin Centrul Operaţional al IGPR (care include şi Centrul INFOTRAFIC) a fost monitorizată în permanenţă evoluţia situaţiei şi au fost informate structurile abilitate, iar prin intermediul principalelor trusturi media au fost transmise către populaţie informări şi recomandări pentru participanţii la trafic. Astfel, Centrul INFOTRAFIC a redactat şi dat publicităţii 250 de comunicate de presă, a realizat 389 intervenţii pe posturile de radio şi 281 intervenţii pe posturile TV şi a desfăşurat 986 activităţi de documentare a mijloacelor de informare în masă.Măsurile luate pentru gestionarea situaţiilor specifice cauzate de căderile de zăpadă, intensificări ale vântului, polei, etc. la nivel naţionalPOLIŢIA RUTIERĂÎncă din 1 noiembrie 2011 Direcţia Rutieră a stabilit modalităţile de cooperare cu Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România din cadrul Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii în perioada sezonului rece 20011 – 2012, pentru asigurarea viabilităţii drumurilor naţionale, potrivit prevederilor Programului comun de măsuri pentru menţinerea stării de viabilitate a drumurilor naţionale în sezonul rece 2011-2012.Modul de acţiune a vizat şi situaţiile de fenomene de vreme severă, caracterizate de ninsori însoţite de vânt la rafală sau, chiar viscol, condiţii în care efectivelor de poliţie rutieră le revenea sarcina informării administratorului drumului pentru interzicerea accesului în zonele afectate, în scopul intervenţiei operative cu utilaje de deszăpezire a drumurilor şi preîntâmpinarea blocării şi surprinderii autovehiculelor şi pasagerilor în suluri de zăpadă.De la începutul anului şi până în prezent, au existat 3 perioade de excepţie (25 – 28.01.a.c., 02. – 06.02.a.c. şi 09 – 14.02.a.c.) privind manifestările meteo, caracterizate de căderi abundente de zăpadă, însoţite de intensificări ale vântului care a atins, pe alocuri, chiar 90 km/h.În aceste perioade, poliţia rutieră a acţionat astfel:• 736 poliţişti/schimb utilizându-se pe tot parcursul zilei 1431 autospeciale;• În cadrul Comandamentului Central de Iarnă s-a asigurat participarea ofiţerilor Direcţiei Rutiere începând cu data de 25.01.a.c. până în prezent;• A fost elaborat Ordinul comun M.T.I.-M.A.I. privind procedura de gestionare a efectelor meteo care pot afecta circulaţia rutieră pe drumurile publice;• S-a asigurat însoţirea a 90 transporturi agabaritice vizând transportul utilajelor de deszăpezire pentru zonele calamitate, însoţirea a 17 transporturi umanitare cu ajutoare pentru persoanele sinistrate;• 62 intervenţii la posturile de televiziune şi radio cu acoperire naţională.Din 02.02.a.c., au fost instituite zilnic, în medie, 428 echipe comune poliţie rutieră – reprezentanţi ai Inspectoratului de Stat pentru Controlul Traficului Rutier, Autoritatea Rutieră Română, Registrul Auto Român şi Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, care au acţionat pentru interzicerea accesului în zonele calamitate la nivelul fiecărui judeţ calamitat. Fiecare utilaj de deszăpezire care a acţionat pe drumurile naţionale a fost însoţit de câte un poliţist rutier.POLIŢIA DE ORDINE PUBLICĂÎn mediul urban, pe lângă activităţile curente de menţinere a ordinii publice, s-a acţionat şi pentru depistarea persoanelor fără adăpost şi conducerea acestora la centrele sociale de primire special amenajate.În mediul rural, la nivelul secţiilor de poliţie rurală şi posturilor subordonate, activităţile desfăşurate au constat în:• Participarea în filtrele organizate pentru supravegherea traficului rutier, restricţionarea acestuia sau blocarea unor tronsoane de drumuri;• Participarea în comitetele locale pentru situaţii de urgenţă constituite la nivelul primăriilor;• Dirijarea utilajelor de deszăpezire în zonele afectate;• Dirijarea circulaţiei pe raza comunelor;• Însoţirea ambulanţelor la persoanele unde se impune intervenţia medicală;• Identificarea persoanelor care locuiesc în zone izolate, cu risc de înzăpezire;• Atenţionarea agenţilor economici pentru a se aproviziona cu bunuri alimentare• Patrularea pentru prevenirea şi combaterea infracţiunilor, în special a tăierilor ilegale de arbori, precum şi intervenţia la evenimentele sesizate;• Participarea la acţiunile de deszăpezire a persoanelor aflate în pericol;• Menţinerea ordinii publice cu ocazia distribuirii de ajutoare;• Dirijarea autovehiculelor de transport la locuri sigure de staţionare (staţii PECO, parcări amenajate etc.);• Asigurarea securităţii locuinţelor de unde au fost evacuaţi proprietarii.POLIŢIA TRANSPORTURIEfectivele de poliţie din cadrul secţiilor regionale de poliţie transporturi au desfăşurat /desfăşoară activităţi în cadrul comandamentelor de iarnă:• de salvare a persoanelor fără adăpost care obişnuiesc să doarmă în zona staţiilor CF; • de însoţire a transporturilor de carburant pe relaţia Galaţi-Brăila-Tulcea.• activităţile specifice menţinerii unui climat de ordine şi linişte publică în staţiile, haltele şi triajele de cale ferată, porturi şi aeroporturi, în special în această perioadă.La nivelul fiecărei secţii regionale de cale ferată, s-a stabilit legătura cu regulatorul de circulaţie a trenurilor, prin care s-a luat la cunoştinţă despre situaţia trenurilor rămase în linie curentă şi întârziate din cauza unor defecţiuni sau înzăpeziri.• activităţi de informare a populaţiei cu privire la relaţiile de cale ferată închise, curse de trenuri şi aeriene anulate datorită condiţiilor meteo nefavorabile.• Păstrarea permanentă a legăturii cu personalul de conducere din cadrul echipelor care acţionează în comandamentele de iarnă înfiinţate la nivel regional de intervenţie şi readucere la normalitate a circulaţiei feroviare, aeriene şi navale.EFECTIVE ŞI MIJLOACE FOLOSITELa nivelul structurilor teritoriale de poliţie angrenate în misiunile specifice acestei perioade, s-au folosit în medie, pe un schimb 3.724 de poliţişti, din care 2.731 poliţişti de ordine publică, 736 de poliţie rutieră şi 257 poliţie transporturi.Totodată, media zilnică al autovehiculelor folosite este de 1491/schimb.Pentru consumul autospecialelor de poliţie, faţă de media lunară s-a alocat suplimentar suma de 1.200.000 lei, reprezentând contravaloarea unei cantităţi de 120.000 litri benzină şi 116.000 litri motorină.


Alte articole:
Skip to content