Proiectul de lege privind înfiinţarea Gărzii de Coastă, aprobat de Executiv

Proiectul de Lege care stabileşte înfiinţarea Gărzii de Coastă în zona litoralului Mării Negre, a Dunării Maritime şi a Deltei Dunării a fost aprobat în sedinta de astăzi, 18 mai a.c., a Executivului.Act normativ aprobat – Lege privind modificarea Legii nr. 265 din 2010 pentru modidficarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.104/2001 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei de Frontieră Române şi pentru abrogarea art. 4 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.105/2001 privind frontiera de stat a României, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 104 din 2001 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei de Frontieră Române şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105 din 2001 privind frontiera de stat a României – aduce modificări în structura organizatorică a Poliţiei de Frontieră, putând fi asigurat astfel un înalt nivel de supraveghere şi control la frontiera maritimă şi fluvială a României. Potrivit proiectului de Lege adoptat astăzi, se înfiinţează şi în România Garda de Coastă, în zona litoralului Mării Negre, a Dunării Maritime şi a Deltei Dunării. Garda de Coastă va fi organizată la nivelul administrativ al judeţelor Constanţa şi Tulcea şi va avea ca zonă de competenţă suprafaţa din teritoriul naţional constituită din zona de frontieră corespunzătoare judeţelor Constanţa şi Tulcea, Dunărea maritimă, Canalul Dunărea-Marea Neagră, apele maritime interioare, marea teritorială, zona contiguă şi zona economică exclusivă; Înfiinţarea se face prin reorganizarea Inspectoratelor Judeţene ale Poliţiei de Frontieră Constanţa şi Tulcea, care se desfiinţează. Actul normativ vizează, de asemenea, organizarea, la nivelul Judeţelor Brăila şi Ialomiţa, a unor Sectoare ale Poliţiei de frontieră ce vor fi subordonate Gărzii de Coastă, Inspectoratului Judeţean al Poliţiei de Frontieră Galaţi şi Inspectoratului Judeţean al Poliţiei de Frontieră Călăraşi. Beneficiile pe care le aduce această nouă organizare vizează coordonarea unitară a activităţilor specifice derulate de Poliţia de Frontieră Română la frontiera maritimă şi fluvială, asigurarea unui înalt nivel de supraveghere şi control la frontiera maritimă a României, asigurarea respectării regimului juridic al frontierei de stat în zona de competenţă a Poliţiei de Frontieră Române la Marea Neagră şi Dunărea maritimă, precum şi combaterea migraţiei ilegale şi a infracţionalităţii transfrontaliere în zona de responsabilitate. Unele prevederi ale legii intră în vigoare la data eliminării controalelor la frontierele interne, stabilită prin decizie a Consiliului Uniunii Europene.INFORMAŢII DE BACKGROUNDLa nivelul Uniunii Europene, din 27 de state componente, un număr de 24 au zonă de coastă/frontieră maritimă, iar din cele 24, un număr de 20 de ţări au Gardă de Coastă. Prin politica maritimă integrată, Uniunea Europeană doreşte să realizeze guvernarea maritimă a statelor membre, recunoscând importanţa pe care o au mările Europei pentru dezvoltarea economică şi securitatea statelor membre. Riscurile şi ameninţările la adresa intereselor Europei necesită un control eficient exercitat printr-un management integrat al spatiilor maritime. Riscurile şi ameninţările se referă la migraţia ilegală, traficul cu fiinţe umane, contrabanda, traficul de droguri, pirateria, terorismul, pescuitul ilegal şi poluarea generată de către nave sau sinistre navale.


Alte articole:
Skip to content