Vasile Blaga la Ceremonia de botez a navei Stefan cel Mare

Ministrul Administraţiei şi Internelor, Vasile Blaga, a participat, în această dimineaţă, la Ceremonia de botez a navei maritime de supraveghere „Ştefan cel Mare”, prilej cu care a avut loc şi predarea pavilioanelor noilor nave maritime de patrulare şi intervenţie MAI 2110 şi MAI 2111. Evenimentul s-a desfăşurat în Gara Maritimă din Portul Constanţa.Redăm, mai jos, discursul ministrului Administraţiei şi Internelor, Vasile Blaga, susţinut cu acest prilej.“Ceremonia de astăzi îmi oferă plăcuta ocazie de a lua parte la un moment important pentru Ministerul Administraţiei şi Internelor şi mai exact pentru Poliţia de Frontieră. Este vorba despre ceremonialul de botez şi primire a pavilionului pentru nava maritimă de supraveghere MAI 1105- „Ştefan cel Mare”, nava amiral a Poliţiei de Frontieră, precum şi de ceremonialul de primire a pavilionului pentru navele maritime de patrulare şi intervenţie MAI 2110 şi MAI 2111.Sunt onorat să mă aflu aici şi aş dori să încep prin a mulţumi colegilor mei pentru organizarea acestui eveniment, care se înscrie pe linia eforturilor noastre permanente de modernizare, perfecţionare şi îndeplinire a exigenţelor actuale în materie de securizare a graniţelor europene.Navele care, începând de astăzi, vor completa flota Poliţiei de Frontieră, fac parte din Sistemul Integrat de Supraveghere şi Control la Marea Neagră, având capacitatea de a trimite şi primi date şi informaţii de la sistem, fiind concepute pentru misiuni de patrulare pe termen lung, intervenţie, interceptare şi urmărire pe mare. Sunt nave dotate cu cele mai moderne sisteme de navigaţie şi comunicare, care vor spori eficienţa sistemului de supraveghere la Marea Neagră şi vor oferi noi posibilităţi de monitorizare a situaţiei operative în această zonă.Navele vor participa la Reţeaua Europeană de Patrulare în zona de patrulare HOTEL, împreună cu navele ce aparţin Poliţiei de Frontieră bulgare, precum şi la operaţiuni comune organizate sub egida Frontex, în combaterea migraţiei ilegale. La Marea Neagră, structurile Poliţiei de Frontieră Română trebuie să realizeze un dispozitiv de supraveghere şi control eficient care să asigure acoperirea permanentă a unui spaţiu maritim de cca 20.000 Km2 (ape maritime interioare 753 Km2, marea teritorială 4487 Km2, zona contiguă 4460 Km2 şi zona economică exclusivă 10.300 Km2).Navele beneficiază de dotări moderne necesare asigurării unei supravegheri continue a spaţiului maritim şi vor completa extinderea spre larg a razei de observare a sistemului de supraveghere şi control existent, SCOMAR, realizat de Poliţia de Frontieră Română printr-un proiect anterior finanţat prin fonduri europene, fiind unul dintre cele mai performante sisteme de supraveghere a frontierelor maritime din Europa.SCOMAR este pregătit pentru supraveghere şi monitorizare, permanent (24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână), furnizând o imagine tactică a suprafeţei apei din zona maritimă teritorială, zona contiguă şi zona economică exclusivă (până la 100 mile marine în larg), a activităţii aeriene şi a situaţiei terestre.De asemenea, vă informez că pentru o securizare eficientă a frontierelor maritime inspectoratele judeţene ale Poliţiei de Frontieră din Constanţa şi Tulcea se vor transforma în Garda de Coastă. Stimaţi invitaţi,Construcţia acestor nave a fost posibilă datorită sprijinului financiar pe care România l-a primit de la Uniunea Europeană, prin Facilitatea Schengen.Astfel, în cazul navei maritime de supraveghere „Ştefan cel Mare” (MAI 1105), valoarea contractului este de 24.750.000 EURO. În ceea ce priveşte navele de patrulare şi de intervenţie MAI 2110 şi MAI 2111 valoarea totală a contractului este de 26.914.000 EURO, cu menţiunea că, în cadrul aceluiaşi contract, deci în aceeaşi sumă, urmează să mai primim încă o navă similară până la data de 15.11.2010. De altfel, Poliţia de Frontieră este un exemplu pozitiv pentru accesarea de fonduri europene, numai pe componenta navală reuşind să atragă peste 80 milioane de euro.Accesarea fondurilor europene este un subiect extrem de sensibil, mai ales în perioada dificilă, din punct de vedere economic, pe care o traversăm, şi tocmai de aceea consider că un exemplu pozitiv, aşa cum este acesta, trebuie evidenţiat. Încă din 2009, când contractele au fost atribuite Şantierelor Navale Damen Shipyards şi Israel Shipyards, nu am avut nicio îndoială că proiectele nu vor fi realizate în mod profesionist.Am avut parteneri credibili, care au înţeles foarte bine importanţa realizării, la timp, a unor proiecte de calitate, lucru pentru care vreau să le mulţumesc. De asemenea, doresc să adresez mulţumiri şi Şantierului Naval Galaţi, locul unde a fost construită nava “Ştefan cel Mare”.Doamnelor şi domnilor,Ne aflăm într-un an deosebit de important pentru noi, anul care precede aderarea la spaţiul Schengen. Este un an caracterizat printr-o intensitate accelerată, tocmai pentru a putea reuşi îndeplinirea cât mai rapidă a tuturor angajamentelor asumate în contextul aderării. Din acest motiv, majoritatea eforturilor noastre sunt îndreptate spre creşterea gradului de securitate şi îmbunătăţirea acţiunilor autorităţilor de aplicare a legii. Nu este o chestiune care priveşte doar România, este o responsabilitate faţă de toţi cetăţenii Uniunii. Aş dori să închei prin a mulţumi, încă o dată, constructorilor acestor nave şi felicit colegii din Poliţia de Frontieră pentru eforturile permanente de a se achita cu profesionalism de sarcinile primite.Urez succes navelor şi echipajelor care vor avea onoarea să le folosească, să aveţi Vânt bun din pupa şi Bun Cart Înainte!” Imagini video de la Ceremonia de botez


Alte articole:
Skip to content