Oboseala la volan – factor de nesiguranta pe drumul public

În ultimele zile, pe şoselele din ţară şi-au pierdut viaţa trei persoane, victime ale unor accidente rutiere produse pe fondul oboselii la volan. / Oboseala la volan este un factor determinant care influenţează gradul de nerespectare a normelor rutiere. / De la începutul anului, în ţara noastră s-au produs 93 de accidente rutiere grave pe fondul oboselii la volan, soldate cu decesul a 51 de persoane. În dimineaţa zilei de 18 august a.c., în jurul orei 4.40, pe D.N.2 E85, pe raza comunei Valea Rîmnicului, judeţul Buzău, B.C., de 56 de ani, din judeţul Neamţ, aflat la volanul unei autoutilitare, pe fondul oboselii a adormit la volan şi a pătruns pe contrasens. Autovehiculul a intrat în coliziune frontală cu o altă autoutilitară, condusă regulamentar de A.G., de 33 ani, din judeţul Neamţ, ce efectua transport de persoane prin cursă regulată pe traseul Piatra-Neamţ – Bucureşti. În urma accidentului a rezultat decesul a două persoane, rănirea grava a şase persoane şi rănirea uşoara a altor opt.La data de 20 august a.c., în jurul orei 6.10, pe DN2A, T.G. a condus un autoturism dinspre Harşova către Constanţa, iar din cauza neatenţiei în conducere, a pătruns pe sensul opus de mers, intrand în coliziune frontală cu un autotractor cu semiremorca, condus regulamentar de B.E.. În urma impactului, autotractorul a părăsit partea carosabilă în partea stangă a sensului său de mers. În urma accidentului, a rezultat decesul a două persoane şi rănirea uşoară a alteia.Oboseala la volan se dovedeşte aşadar extrem de periculoasă. Pe fondul temperaturilor ridicate din aceste zile, îşi poate face apariţia instantaneu. Este de ajuns o singură fracţiune de secundă, moment în care pot apărea aţipirea şi, implicit, pierderea controlului vehiculului. De aceea, la primele semne de oboseală (stare de moleşeală, clipire frecventă, înceţoşarea privirii) trebuie să se întrerupă călătoria, să se parcheze autovehiculul într-un loc sigur (de preferat o parcare amenajată), iar cel de la volan să se odihnească până la refacerea totală a capacităţilor psiho-motorii necesare conducerii în siguranţă.Conform statisticilor, în ţara noastră, de la începutul anului şi până în prezent, pe fondul oboselii la volan, s-au produs 93 de accidente rutiere grave, soldate cu 51 de persoane decedate, 84 de persoane vătămate corporal grav şi 24 rănite uşor. Analizând cauzele şi efectele accidentelor rutiere cu consecinţe grave produse în ultima perioadă de timp, s-a constatat că oboseala la volan este un factor determinant care influenţează gradul de nerespectare a normelor rutiere, fapt care conduce la producerea de accidente rutiere.În medie, o persoană trebuie sa doarmă minim 7 h/zi, conform studiilor internaţionale, situaţie care nu este întâlnită însă în mod uzual.Consiliul Naţional pentru Siguranţa Transporturilor din Marea Britanie a examinat activitatea desfaşurată de către conducătorii auto implicaţi în accidente rutiere ca urmare a oboselii şi au stabilit că acei conducători auto care dorm mai puţin de 6 ore sau care au perioada de somn întreruptă sunt cu mult mai predispuşi la a produce accidente de circulaţie din cauza oboselii.Studiile recomandă pentru cei care parcurg distanţe mari sau pleacă în concedii, să nu conducă pe timpul nopţii şi după-amiaza, deoarece oboseala la volan se instalează cu precădere în două perioade ale zilei, respectiv între orele 2.00-2.59, când bioritmul şi vizibilitatea sunt reduse, şi 15.00-15.59, când oboseala acumulată în timpul zilei are mare influenţă asupra capacităţii de conducere.S-a constatat că există mai multe etape ale oboselii la volan – de la o oboseală uşoară la aţipire şi apoi adormire. De cele mai multe ori, oboseala este asemănată cu o altă cauză gravă de producere a accidentelor de circulaţie şi anume neatenţia în conducerea autovehiculelor.Oboseala la volan, ca şi cauză principală a accidentelor, joacă un rol minor în accidentele produse în oraş, faţă de cele produse în afara localităţii, având în vedere faptul că distanţele parcurse şi timpii consumaţi sunt relativ mici.Precizăm că şi la acest sfârşit de saptămână Poliţia Rutieră va acţiona pe cele mai importante drumuri cu efective mărite şi cu aparate de măsurare a vitezei dispuse în punctele cu risc crescut de accident. Totodată, traficul rutier va fi supravegheat şi din elicopter. Acesta survolează, sâmbătă între orele 06.00-11.00, Autostrada A2 şi DN22C – tronsonul Cernavodă-Constanţa, pentru a veni în sprijinul echipajelor de poliţie rutieră de la sol. De asemenea, în funcţie de valorile de trafic, elicopterul Inspectoratului General de Aviaţie din M.A.I. acorda spijin poliţiştilor rutieri şi duminică, între orele 18-21.30. Pentru prevenirea oricărui eveniment, Poliţia Rutieră recomandă maximum de prudenţă la volan, deplasarea cu viteze în limite legale, adaptată condiţiilor concrete de drum şi deosebită atenţie la efectuarea depăşirilor, cele mai complexe şi periculoase manevre în trafic.Pentru a evita oboseala la volan, POLIŢIA RUTIERĂ RECOMANDĂ CONDUCATORILOR AUTO: să conştientizeze nivelul de oboseală resimţit şi să nu-şi mai continue deplasarea decât după o pauză de odihnă, respectiv o scurtă repriza de somn de minim 15 minute. Acest interval de 15 minute este ideal pentru odihnă. planificarea judicioasă a traseelor care se intenţionează a fi parcurse, etapizându-le de aşa manieră încât după minim 100 de km sa fie incluse opriri pentru odihnă; conducerea alternativă, în cazul existenţei unui şofer de schimb, astfel încât perioadele de conducere să poată alterna cu cele de odihnă; evitarea conducerii autovehiculelor pentru o perioada mai mare de 8 ore/zi; alegerea unor rute care să menţină trează atenţia în detrimentul drumurilor plictisitoare de tipul autostrăzilor.I.G.P.R. – CENTRUL DE INFORMARE ŞI RELAŢII PUBLICE


Alte articole:
Skip to content